Viva la dance!

Alltså det är ingen hemlighet att jag är en riktig Eurovision-nörd, och det är liksom inte annorlunda när det handlar om Junior Eurovision. I år har Sverige en Mimmi Sandén-kopia skriven av Arash (Azerbajdzjan 2009), Georgien skickar Baby Gaga, Serbien skickar den typiska finstämda balladen och så har vi världens schlagerdänga med från Lettland...



... Som jag lägger min virtuella röst på (eftersom jag inte är målgruppen så tänker jag inte rösta... inte för att jag röstar i Eurovision Song Contest, men det är ju nästan självmord för Sverige! Fattar inte hur man frivilligt röstar på ett annar land ;))

Självklart är det jättetråkigt att varken Norge, Danmark, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Irland och Spanien är med (speciellt Spanien, eftersom de faktiskt är en av få vinnare som inte heter Vitryssland...) men, men... Sverige verkar klara sig fint utan grannröster (vad gäller Norge och Danmark, jag är fullt medveten att Spanien inte gränsar till Sverige!)

Ett plus i år är i alla fall att SVT har köpt tillbaka tävlingen, så det blir inga reklamavbrott i år, och Sverige får faktiskt vara med och rösta den här gången! Förra året visades bara en repris dagen efter tidigt på morgonen... så ja, är ni lika nördiga som moi så får ni glo på SVT24 den 20 november :)


Och nej, jag ser faktiskt inget barnsligt med detta. Jag älskar Eurovision för att det är så internationellt! Man får liksom halva (hela i ESC) Europa samlat, med kulturer, språk och talang och Gud vet vad! Fler borde uppskatta det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0