Eurovision Song Contest Semifinal 1



MOLDAVIEN
Run Away

Mycket musik, häftiga röster, fiol med neon... och en saxofon! Det blir lite kaka på kaka, men det är nog - enligt Moldavien - ett vinnande koncept. Jag tror att det blir bra! Repetitionerna har väl varit lite sådär, men det blir nog bra på tv!

Final: Ja.


RYSSLAND 
Lost And Forgotten

Petr, Peter eller Piotr (jag har inte riktigt fattat vad han heter) slog genom på Youtube, med sin väldigt populära video "Guitar", för några år sedan. Den här låten är en parodi på alla världens kärlekslåtar, och det märks på texten: "- What are you doing, man?" "-Yes, I'm looking at her photos, what should I do with them?" "-Drop them in the fire!" "- Yes I'll burn them now, cause I have to forget her now"... ja, ni förstår... mitt problem med den här låten är att jag hatar skämtlåtar i ESC... trots det älskar jag den här melodin... jag vet, haha!

Final: Nej.


ESTLAND
Siren

Den här låten är väldigt psykedelisk, vilket jag inte riktigt uppskattar personligen... men det betyder verkligen inte att det är en dålig låt! Sången är väldigt bra och texten är lätt att komma ihåg, men den ger lite huvudvärkskänsla, tycker jag...

Final: Nej.

SLOVAKIEN
Horehronie

Melodin är väldigt svag och Kristinas röst är inte speciellt stark. Melodin är precis samma i verserna som i refrängen, och det är faktiskt nästan texten också... det känns som om de försöker skapa en Ruslana-light, men det är ändå inte dåligt... faktum är, trots att låten är helt på slovakiska, så kan jag sjunga med till varenda ord! Det är väldigt positivt i Eurovision Song Contest, så jag är säker på att det kommer att gå bra för Slovakien i år!

Final: Ja!

FINLAND
Työlki Ellää

Gulligt med en finsk folksång! Det är ett riktigt glatt nummer, både musiken och på scenen, och jag är så glad att de har ändrat scenshowen från den de hade i Finland! Det är en riktig sing-along låt och det är svårt att inte klappa med i refrängen!

Final: Kanske.

LETTLAND
What For?

Den här låten växer, men jag tycker att texten är lite irriterande... folk hakar upp sig på att man inte kan säga "What for are we living?", och de har ju rätt där, men man behöver inte ersätta det med "why"... det räcker att flytta "for" till slutet av meningen istället. Hur som helst, trasig engelska hör ju ändå till Eurovision. Aisha har en väldigt fin röst, tycker jag, och melodin är sådär vackert vemodig.

Final: Ja.

SERBIEN
Ovo Je Balkan

Jag älskar det här! Lätt text, även om man inte förstår serbiska, lätt melodi och många upprepningar utan att bli tjatigt. Den vinner inte, men hamnar absolut i topp 15!

Final: Ja.

BOSNIEN & HERCEGOVINA
Thunder And Lightning

De som säger att Sveriges låt är opersonlig har tydligen inte hört denna. Sångaren känns så otroligt falsk och konstlad att det inte ens är roligt! Låten är anonym och man måste verkligen höra den om och om igen för att komma ihåg melodin... jag har hört den flera gånger, men den enda delen av melodin jag faktiskt kommer ihår, är "and lightning"... illa, Bosnien & Hercegovina! De som var så bra förra året... stor besvikelse!

Final: Förhoppningsvis och troligtvis inte.

POLEN
Legenda

Är det verkligen bara jag som känner igen det här konceptet? Det är som om Polen har försökt att göra en ny Fairytale, fast istället för att döpa den till Fairytale, döpte de den till Legenda, och i delarna som sjungs på polska (vet inte om de har tagit bort det för den här versionen av låten) berättar de till och med en saga! Den viktiga fiolen har de bytt ut mot ett gäng vrålande tjejer... väldigt viktiga för låten...

Final: Nej.

Belgien
Me And My Guitar

Den här låten är svår att bedöma, tycker jag. Jag älskar den personligen, men den är inte speciellt stark... det är verkligen bara Tom och hans gitarr på scenen, inga speciella ljusshower, inga körsångare, ingenting. Låten är jättefin och personlig, men det känns helt fel för Eurovision! Det handlar delvis om låten, men visionen är precis lika viktig!

Final: Om de har tur. Det är ett svagt startfält så Belgiens chanser är nog större här än om de skulle vara i Semi 2.

Malta
My Dream

Väldigt, väldigt maltesiskt. En tjej, en ballad... en såsig ballad med lite skumma ordval... jag tycker inte att det här är bra, det känns otroligt billigt... låten, alltså, scenshowen är vacker och Thea har en underbart fin klänning och fågel!

Final: Kanske.

Albanien
It's All About You

En av mina favoriter i år. En av mina favoriter som jag hatade från början, men älskade till slutet. Det är en glad upptempolåt som känns som en lite äldre version av Tysklands Satellite... lite galen kärlek, sådär.

Final: Självklart!

Grekland
OPA

Jag såg den grekiska finalen, och det var, tillsammans med Belgien och Bosnien & Hercegovina, det värsta jag sett. Tre timmar för 6(?) låtar, och sen var det över i ett hyperventilerat andetag... men låten är otroligt grekisk och jag älskar den! Problemet är att dansarna är så mycket mer karismatiska än Giorgios... han är verkligen inte menad för scenen... stackarn.

Final: Ja!

Portugal
Há Dias Assim

Finstämd ballad med en av tävlingens yngsta deltagare. Hon påminner faktiskt lite om Lina Leandersson (Låt den rätte komma in), men så läskig är hon faktiskt inte... inte längre, i alla fall! Låten är ju faktiskt väldigt vacker och Filipa är bra på scenen och ser bekväm ut, men något saknas...

Final: Nej.

Makedonien
Jas Ja Imam Silata

"Han ser ut som pappa!" Vad min första reaktion... fast han ser slafsigare ut... i alla fall, jag gillar låten, den har en enkel text och en fin melodi, men den är otroligt anonym och sångaren har inte mycket karisma...

Final: Möjligtvis.

Vitryssland
Butterflies

Ett av de många svenska bidragen i år (mindre svenskt än de flesta, dock, eftersom det enda svenska här är Robert Wells, som sitter bakom flygeln). Man måste lyssna på låten några gånger för att förstå den, då den först känns otroligt Askungen... men det är ju inte nödvändigtvis en dålig egenskap, för vem gillar inte Disney? Jag har gått och nynnat på den här låten i flera veckor nu och jag gillar den faktiskt! Det bästa med scenshowen är att de ser ut som ett gäng levande Barbie- och Kendockor som talar teckenspråk... och "fjärilseffekten" som kommer i slutet... otroligt tacky men så Eurovision!

Final: Ja.

Island
Je Ne Sais Quois

Jag gillar verkligen inte det här. De har tagit Sveriges koncept från förra året (engelsk text med fransk titel) och nästan stulit melodin från Islands eget bidrag 2008 (som Sverige i år stal titeln från). Det känns billigt gjort, men jag antar att de lyssnar på sån musik på Island...

Final: Ja.



Så enligt mig går dessa till final:

Moldavien (Vidare)
Slovakien
Finland
Lettland
Serbien (Vidare)
Belgien (Vidare)
Malta
Albanien (Vidare)
Grekland (Vidare)
Vitryssland (Vidare)
Island (Vidare)


Och ser man på, det blev hela 10 länder! Det hade jag faktiskt ingen aning om när jag skrev vilka jag trodde skulle gå vidare... det ska bli väldigt spännande att se hur rätt jag har ikväll! Det blir oerhört mycket svårare inför nästa semi, där alla bra låtar är med... och ännu svårare att få vidare Sverige i ett sånt starkt startfält. Vi får se och hålla alla tummar och tår!




7 av 10 rätt! Inte illa, men jag trodde jag kände Europa bättre... nåväl. Jag kommer sakna Slovakien i finalen, men det lät faktiskt inte bra idag... hade de glömt bort sina inears?

Kommentarer
Postat av: mel

portugal går visst till final =( thihi

2010-05-25 @ 19:15:06
Postat av: Diêgo

Jag förväntade mycket mer från Portugal. Jag tycker att portugisiska bidragen var hemsk. Låten var fin men hon vet faktiskt inte interpretera. Jag menar, hon är så fake och dramatiskt när hon sjunger...



Fy, jag gillade inte alls Serbien eller!!!

2010-05-27 @ 15:51:28
URL: http://armandaao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0