Eurovision Song Contest - Semi 2




Litauen
Eastern European Funk

Det finns två skämtbidrag i år, och de är Ryssland och Litauen. Skillnaden mellan de två bidragen, är att Ryssland gör det med stil... Litauen gör det bara. Jag ser inte charmen i den här låten, utan tycker bara att den är jobbig.

Final: Det vet man aldrig... förhoppningsvis inte.

Armenien
Apricot Stone

Låtens styrka är texten, för melodin är ganska trist. Scenshowen är ganska kul, men Eva kan inte dansa. Men som sagt, texten är jättefin och sjungs lite som en berättelse, vilket jag älskar!

Final: Garanterat.

Israel
Milim

En av de segertippade. Personligen gillar jag den inte, men det är en fin låt och Harel har en fantastisk röst. Problemet är att han glor ner i golvet för ofta och sjunger med stängda ögon... det ser inte snyggt ut! Scenshowen är helt baserad på ljusblått ljus, så nej... det är för tråkigt.

Final: Ja.

Danmark
In A Moment Like This

Jag älskar den här låten! Det är äkta skandinavisk schlagerpop när den låter som bäst. Texten kan diskuteras, och båda deras repetitioner har varit patetiskt dåliga. Scenshowen är urtråkig och de verkar vara onödigt diviga både Christina och Thomas, men det är ju ändå en musiktävling, så det är ju mindre viktigt. Dessutom var ju denna låt inskickad till Melodifestivalen, men blev totaldissad av juryn... ironiskt att den vann i Danmark... vore kul om den vann Eurovision också, så kanske juryn byts ut...

Final: Ja.

Schweiz
Il Pleut De L'Or

Det regnar guld... nja, det tror jag väl inte riktigt att det kommer att göra över Schweiz i år, och jag tror inte heller att någon kommer att kissa på honom. Eller jag hoppas inte det, det vore tragiskt. Låten är som en rip-off av Lena Philipssons "Det gör ont" och Afro-Dites "Never let it go"... ganska anonym... och så har han fått låna Amy Diamonds guldiga jacka från Melodifestivalen 2008.

Final: Nej.

Sverige
This Is My Life

Den är ju faktiskt väldigt fin och enkel, men inte fullt lika enkel som Belgien och Israel, eftersom hon har större scenshow. Det kan verkligen gå hur som helst, och jag vågar faktiskt inte chansa.

Final: ?

Azerbajdzjan
Drip Drop

Det här bidraget är nästan lika svenskt som Sveriges bidrag. Låtskrivarna är svenska (det är Annas också), körtjejerna är svenska (det är Annas också) och låten spelades in i Sverige. Det enda som inte är svenskt är ju Safura själv. Och det enda som inte är svenskt i Annas nummer är koreografen, som kommer från Norge. Safuras koreograf är ju i och för sig amerikansk... låten är väldigt fin och Safura sjunger fint. Kan vinna.

Final: Utan tvekan.

Ukraina
Sweet People

Den här låten påminner mig om GÄ (internt, det var en pjäs min klass framförde 2008). Väldigt otäck text och melodi. Scenshowen blir väl kanske inte lika läskig som Svetlana Lobodas förra året. Hon skrämde livet ur mig... men låten är faktiskt sämre i år än förra året...

Final: Nej.

Nederländerna
Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie)

Den här låten skrevs av Smurfarnas låtskrivare, om jag inte misstar mig och det märks, men den är inte så dålig som alla påstår! Det är glad cirkusschlager! Fast jag måste säga att Sienke är alldeles för bra för låten.

Final: Nej.

Rumänien
Playing With Fire

En ganska anonym låt, som vanligt från Rumänien. Den är bra och håller sin klass, men den är samtidigt ganska tom. Jag har inte så mycket att säga om den. Gillar titeln...

Final: Ja.

Slovenien
Narodnozabavni Rock

Årets sämsta låt. Förra året ville Norge blanda skandinavisk folkmusik med pop, och det gick ju väldigt bra, så nu tänkte Slovenien göra samma sak... fast slovensk folkmusik och åttiotalsrock. Enormt misstag, men ett modigt val.

Final: Nej.

Irland
It's For You

Fint och irländskt. Jag älskar irländsk folkmusik så den där flöjten ger mig rysningar, det är så otroligt vackert! Själva låten är väl aningen tråkig, men det var ju Yohannas "Is it true?" från Island förra året också. Den här låten är också skriven av svenskar.

Final: Kanske.

Bulgarien
Angel Si Ti

Ruslana bevisade ju 2004 att en Eurovisionlåt inte behöver ha världens smartaste text, och Bulgarien såg nog upp till henne i år. Man kan nästan räkna orden i texten. Fler än Nocturne, 1995, men inte mycket mer än Wild dances, 2004. Det är glatt och melodiskt och jag gillar det!

Final: Nej.

Cypern
Life Looks Better In Spring

Långsam låt med pojkbandstext och årets mest internationella grupp. Jag vet att de har medlemmar från Cypern, Norge och Wales, men jag vet också att det finns fler... eller? Men jag vet inte... låten känns väldigt deprimerande...

Final: Nej.

Kroatien
Lako Je Sve

Det här är fint men lite för enkelt. Jag tror att folk luras lite av den här tjejtrion... de sjunger jättebra och är hur vackra som helst, men alltså... vart är låten?

Final: Ja.

Georgien
Shine

Scenshowen är ljusår bättre än låten, men låten har faktiskt en väldigt fin text. Även den här låten är importerad, den här gången från Norge och Sverige. Det är lite anonymt, men samtidigt väldigt personligt... kan gå hur som helst!

Final: Kanske.

Turkiet
We Could Be The Same

Ett väldigt populärt bidrag. Jag själv förstår inte riktigt, det är tråkigt och dystert och låter som förra turkiska rockgruppen som var med.

Final: Ja.


Till final:

Armenien
Litauen?
Israel
Danmark
Azerbajdzjan
Rumänien
Irland
Kroatien
Georgien
Turkiet

Sen får vi ju hoppas att Sverige går vidare. Jag skrev inte med oss på listan för att jag redan hade fyllt alla tio platser...

Och så var det väl ett himla dumt startnummer! Folk blandar ju redan ihop Sverige och Schweiz, tänk om de får alla röster som ska till Sverige nu? Eller vänta, det är ju bara folk från USA som inte förstår att det är två olika länder... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0