God juldag!

Jag tänkte att jag kunde berätta vad jag fick i julklapp igår, vill ni veta det? Jag har inga bilder (ni känner mig, jag är för lat!) så jag rabblar bara :)

En ukulele! (Omogen gitarr eller machofiol, fast den funkar ju mer som en gitarr, men whatever!)
Massor av choklad, nästan lite för mycket ;)
Pengar
En resväska
Nagelack
Provost balsam (Haha, jag tycker det är jättekul att säga prov-ost...)
Rysk och tysk ordbok :D

Och ja. Varje gång jag får ett musikinstrument i present, så blir jag helt lyrisk! Nu är väl inte gitarr och ukulele mina högsta önskningar, men jag blir alltid inspirerad att lära mig spela! ... Och på kvällen googlar jag alla möjliga andra instrument. Sen jag läste manuset till filmen If I stay, och sökte efter Yo-Yo Ma på youtube, har jag verkligen längtat efter en cello. Det finns inget som låter vackrare! Kanske en viola da gamba, men jag har faktiskt en känsla av att de är svårare att lära sig, och framför allt dyrare att köpa... (en cello har fyra strängar, el viola da gamba har 6 eller 7... jag har problem med gitarren så ;))

Och så hittade jag ett annat spännande instrument. Rebec. Jag heter ju Rebecca, så jag tyckte att detta var en otroligt fascinerande upptäckt! Det är alltså en föregångare till den "moderna" fiolen, fast mindre, smalare och med tre strängar. Väldigt populär på medeltiden, och det hörs!


En rebec. Självklart har detta instrument en stråke, men den hamnade utanför bilden :P

Så ja. Ge mig en rebec, viola da gamba eller cello, och jag lovar att jag kommer älska dig i evighet. Haha :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0