Dubbning

Har ni sett reklamen för VitaePro? Det är en svensk kvinna som talar välartikulerat och fint på svenska, och hennes röst har de tonat ut och ersatt med en annan svensk kvinnoröst! Vad är poängen, egentligen? Det är ju för tusan till och med samma språk! Det gör den reklamen så himla oseriös! Men jag vet inte, slår det de andra dubbade reklamerna? Svenska dubbröster är så otroligt fejkade att jag rodnar när jag hör dem! (Exempel: Alla dubbade barnprogram, reklamen till VitaePro, Werthers choklad... alla andra reklamer som är importerade från USA och Tyskland...)

Jag tycker inte att dubbning är okej så länge det inte är tecknade barnfilmer eller teckenspråks-tv. Man lär sig faktiskt ingenting om de ska hålla på och dubba precis allt! Förr var vi i Sverige bra på att behålla originalspråken på tv-reklamer och i filmer. Anledningen till att jag kan engelska är för att jag tittade på brittiska barnprogram när jag var liten. Skolan gjorde inte mycket till min fördel, måste jag säga. Jag har Harry Potter och CBBC att tacka för det! Tyvärr har inte dagens barn samma fördel. Sverige börjar bli som USA, Spanien, Ryssland och Frankrike (och säkert hundratals fler länder), och alla vet ju att invånarna i dessa länder inte kan mer än sitt eget språk! De kanske får lära sig lite i skolan, men som sagt, jag lärde mig inte mycket från engelsklektionerna i skolan. Det var just tv och filmer som lärde mig engelska!

Det var egentligen bara det jag ville säga. TV och filmer är mer än underhållning, men folk verkar inte vilja inse det!


Och jo, förresten... måste påpeka detta igen (?)

Ni vet den där reklamen till Otrivin nässpray? Eller Nezeril? Jaja, nåt nässpray i alla fall. En kvinna går och sätter sig på en parkbänk jämte en man. Hon vänder sig till honom och nyser honom i ansiktet! Sen säger hon "Oj, ursäkta, jag är så förkyld!", och han säger "Jag också. Men jag har en sån här... eh... schh schh!", vet ni vad jag pratar om? Finns det något som inte är störande med den reklamen? Vem nyser någon i ansiktet?? Och vem vet inte att nässpray heter nässpray? Varför imitera ljudet flaskan gör när man trycker på den? Flaut!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0