Melodifestivalen! Såhär går det...

(Enligt mig, alltså. Inlägget är kopierat från min blogg på Poplight och det skrevs igår och publicerades idag.)



Jag har en känsla av att årets festival kommer att sluta lite annorlunda än tidningarnas omröstningar. Jag vill inte förutspå hur jag tror att det kommer att gå, för helt ärligt så vet jag inte, det känns som om vad som helst kan hända i år! Därför bjuder jag på min egen topplista istället!

 

1. Eric Saade - Manboy
- Den här låten är så otroligt stor och medryckande och nästan lika spännande som en thriller! Jag kan inte slita blicken från scenshowen, dansen, ljuset... det är helt makalöst! Låten är perfekt för scenshowen, de har verkligen lyckats! Om Eric gör bra ifrån sig så kan han absolut vinna det här, både i Sverige och i Norge! (Låten är helt klart bäst, enligt mig, i hela Eurovision 2010, alla nationella tävlingar inräknade!)


2. Timoteij - Kom
Den här får gärna vinna för min del! Jag älskar det svenska i låten som påminner mig om midsommarafton, jordgubbar med vaniljglass, varma sommarkvällar, blandat med de tunga trumslagen från Grekland, Turkiet och Serbien. Helt otroligt Eurovisionnummer som utan tvekan hade hamnat i topp 5 i Eurovision!


3. Salem Al Fakir - Keep on walking
- Den här låten älskade jag första gången jag hörde den. Salem har en sån utstrålning att man inte kan låta bli att le när man ser honom! Jag tror att han gör rätt i att ställa sig upp från flygeln, men jag vet inte hur bra det här med Björn Gustavsson kommer att fungera... han kommer ju definitivt få röster från svenska folket, men om han vinner och tar med sig Gustavsson, så kommer nog Sverige att klassas som ett av skämtbidragen i år... det vill jag inte se!


4. Anna Bergendahl - This is my life
- Anna är en stjärna, så är det bara! Tyvärr har jag inte ändrat åsikt alls om låten... den säger mig ingenting! Det är en fin liten melodi, en vacker text, en fantastisk Anna... men nej, jag vill faktiskt inte skicka henne till Oslo... inte som artist, i alla fall...


5. Darin - You're out of my life

- Jag gillade inte den här låten alls när jag hörde den först, den gick förbi mig helt och hållet, jag kunde inte ens komma ihåg melodin efter deltävlingen! Nu, efter sisådär 20 lyssningar, har den verkligen fått växa och jag tycker verkligen om den... grejen är ju den att majoriteten av Europas befolkning (som tittar, såklart) bara kommer att ge den en chans... och jag tror att den är ganska chanslös i ESC, tyvärr.


6. Ola - Unstoppable

- Jag tycker att den här låten är underskattad! Visst, jag har svårt för hans konstiga sparkar och flaxande med armarna på scenen, och jag tål inte när han skriker "HÖ!" innan refrängen... sen förstår jag inte vad han menar med "Natalie keeps coming back from the dead again"? Men låten i sig har jag inget emot! Jag gillar den, det är en bra poplåt! Tyvärr känns den inte alls Eurovision och hade nog varit ganska chanslös där...


7. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar

- Jag har väldigt svårt för texten i den här låten... melodin är det inget fel på, men den hade gärna fått gå lite snabbare! Annars har jag inte så mycket mer att säga...  det är den enda schlagerlåten i årets melodifestival, men det gör den inte bättre än de övriga låtarna...


8. Andreas Johnson - We can work it out

- Jag älskar den här låten, det gör jag faktiskt... tyvärr känns den helt felplacerad, och om vi skulle skicka Johnson till Eurovision så hade vi garanterat varit ute efter semifinalen...


9. Peter Jöback - Hollow

- Jag måste säga att jag hade skyhöga förväntningar på den här låten, och jag blev riktigt besviken när jag hörde den! Enligt mig kan inte Jöback sjunga längre och låten är en enda lång refräng som bara bygger på mer och mer, men aldrig riktigt kommer loss... jag tycker faktiskt att låtskrivarna misslyckades enormt här, tyvärr!


10. Jessica Andersson - I did it for love

- Finalens tråkigaste låt. Jag tål varken texten eller melodin och vill bara sova när jag hör den! Kunde ha tävlat för Malta, istället... hon sjunger tusen gånger bättre än Chiara!


 

Jag sa bara att jag har en känsla av att resultatet kommer att se annorlunda ut, jämfört med Aftonbladets och Expressens undersökningar. Jag tror att vissa av artisterna kommer att göra otroligt bra ifrån sig, och gå om de som inte har "utvecklats" sedan de var med sist.

Hur som helst så kommer den här finalen att bli otroligt spännande (och bra, Sverige är bäst på shower! Det är faktiskt på tiden att vi vinner i år, så att vi kan visa Europa vad vi kan!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0