Flumhönan om drömmar. (Juni och december 09)

Haha jag älskar det här! Även om bloggen är privat (egentligen är den inte det, den har bara varit det sen jag stängde den), så kan jag ju dela med mig lite skojiga inlägg med er ;)

Det här inlägget minns jag. Jag minns drömmen också och allt jag skrev var såklart sant, men slutet fick mig att börja asgarva... vilken flumhöna jag är!


"DRÖM SOM VERKLIGHET?

När jag vaknade imorse efter en väldigt konstig dröm, tänkte jag att de flesta drömmar man har är väldigt detaljerade och verkliga. Jag drömde till exempel att jag tappade två hörntänder och jag kände verkligen hur ont det gjorde och hur öm jag var där. Jag drömde också att jag var vid en stig med en gigantisk äng med högt, gult, nästan glittrande gräs. Plötsligt hörde jag ljudet av ungefär ett dussin galopperande hästar. Några sekunder senare kommer ett gäng korpsvarta hästar och springer så fort att gruset dammar. Innan jag vet ordet av sitter jag själv på en hästrygg och bara några sekunder senare åker jag genom ett fält och känner en tydlig skillnad i luften. Någon kilometer bort ser jag ett slott bakom träden och snart är jag där. Jag tänker inte dra genom hela drömmen, men jag fick veta att det var 1735 och att jag blev kidnappad och åkte genom en portal.  Jag fick veta att den tolvåriga prinsessan också hade blivit kidnappad. Hon var från 1987. I den stunden fick jag veta att man inte åldrades när man åkte bak i tiden.

Den tolvåriga flickan hette Emmeline. Hon berättade att man bara kunde komma genom portalen om man red på en av slottshästarna, så vi smög ut, tog varsin häst och red iväg. På vägen plockade jag med mig ett äpple, varför visste jag inte, jag bara gjorde det. Folket på slottet märkte att vi rymde och vi hörde snart fler hästar springa bakom oss, men vi hann. Vi kom genom portalen och in i nutid... typ... vi liftade med en snäll gammal gubbe som körde oss dit jag bodde 2009.

Jag plockade upp äpplet och såg och kände hur det ruttnade och försvann i mina händer.

När vi var hemma gick vi in i lägenheten och jag märkte att det inte alls var samma. Ingenting såg ut som det gjorde när jag hade bott där. Tydligen var det så att tiden i verkligheten gick mycket fortare än när man var på andra sidan portalen.


Hela historien låter säkert jätteflummig i era öron, men min poäng är: När drömmarna är så verkliga att man märker små detaljer, känner hur vinden blåser en i ansiktet och hur stenarna gräver in under sulorna på skorna... när man ser en plats, så detaljrik, i en dröm, och sedan glömmer om man verkligen har varit där eller om det bara var i en dröm... är det någon mer som börjar undra om drömmar är delar, minnen från ett annat liv? Eller kanske en paralell värld som man bara kan nå genom drömmarna?

Lite väl filosofiskt (och flummigt som tusan!), men det skulle väl ändå kunna vara så? Man vet ju aldrig ;)"


... *host*. Nej, man vet faktiskt aldrig, så jag kan ju inte säga att det inte stämmer, det vore bara dumt... men visst låter det helt bakom flötet? De två sista raderna över det kursiva? Höhö!

Nu är det ju så att jag får den tanken varje gång jag vaknar. Det kan hända att jag drömmer om en plats idag, och om ett år åker jag någonstans jag aldrig har varit förut, och känner igen det. Det är ju klart att man börjar undra då.

Just de där detaljrika drömmarna är obehagliga varesig det är bra drömmar eller mardrömmar. Jag tror att alla någongång har råkat ut för frågan: "Var det så, eller har jag bara drömt det?". Det läskiga är att när man vaknar, så vet man inte om drömmen var en dröm eller ett minne.

Samma gäller dessa riktigt obehagliga drömmar som man inte kan vakna upp ur, trots att man vet att det är en dröm. Speciellt när ett gäng ondskefulla vampyrer hänger över en och ska tömma en på blod... buhuhuuuu! (Jag hade en sån dröm för ett par år sedan.)




(Mycket text, ingen bild... jag förstår om ni inte orkar läsa, det hade inte jag heller gjort ;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker din dröm lät som en jätte spännande film/bok. :) Du vill så gärna göra en bok eller film att din hjärna nu utspelar en film och säger: GÖR MIG ! :) Tror du inte de? (ingen tjejkväll på fredag den här gången heller förresten =( Emmi kunde inte, vi måste verkligen hitta den dagen som funkar för oss alla. Eller hur? :)) KRAMSPASMER!!!!

2009-12-08 @ 20:08:49
Postat av: Sara

Kommentaren är från mig. Den sparade inte att det var jag som skrev x)

2009-12-08 @ 20:10:02
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0